Uchwała Nr XXVII/156/06
Uchwała Nr XXVII/156/06
Rady Gminy Mielnik
z dnia 19 września 2006r.
w sprawie procedury uchwalania budżetu oraz rodzajów i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu.
Na podstawie art.53 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym(Dz.U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591; z 2002r. Nr 23, poz.220, Nr 62, poz.558, Nr 113, poz.984, Nr 153, poz.1271, Nr 214, poz.1806; z 2003r. Nr 80, poz.717, Nr 162, poz.1568 oraz z 2004r. Nr 102, poz.1055, Nr 166, poz.1203, z 2005r. Dz U.Nr 172, poz.1441; z 2006r. Dz.U.Nr17, poz.128) Rada Gminy uchwala co następuje:
§ 1
1. Projekt budżetu przygotowuje Wójt Gminy w terminie do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy.
2. Projekt budżetu powinien być opracowany na podstawie :
- istniejącego stanu organizacyjnego, cen, stawek podatkowych, taryf, wynagrodzeń poprzedzającego rok budżetowy z uwzględnieniem zmian wchodzących w życie z dniem 1 stycznia roku planowanego,
- przewidywanego wykonania dochodów i wydatków budżetowych w roku poprzedzającym rok budżetowy,
- przewidywanego na rok budżetowy poziomu inflacji i przewidywanych wskaźników wzrostu wynagrodzeń.
§ 2
1. W celu opracowania projektu uchwały budżetowej gminy:
- kierownicy gminnych jednostek organizacyjnych, kierownicy referatów Urzędu Gminy zobowiązani są do opracowania wycinkowych materiałów planistycznych w zakresie swojej właściwości i przekazania ich Skarbnikowi Gminy w terminie do 15 października,
- komisje rady gminy, radni, przedstawiciele sołectw mają prawo składać do Wójta Gminy wnioski dotyczące budżetu roku przyszłego w terminie do dnia 15 października,
- podmioty nie zaliczane do sektora finansów publicznych nie działające w celu osiągnięcia zysku składają oferty na realizację zadań w terminie do dnia 15 października
2. Materiały planistyczne składane przez jednostki organizacyjne powinny zawierać:
1) w zakresie jednostek budżetowych:
- wielkość planowanych dochodów w układzie: dział , rozdział paragraf,
- wielkość niezbędnych do prowadzenia działalności wydatków bieżących i inwestycyjnych w układzie dział, rozdział, paragrafy,
2) w zakresie zakładów budżetowych , gospodarstw pomocniczych, dochodów własnych jednostek budżetowych, instytucji kultury i funduszy celowych:
- wielkość planowanych przychodów- dochodów,
- wielkość kosztów działalności - wydatków,
- wielkość dotacji planowanej z budżetu gminy, tam gdzie przepisy prawa to dopuszczają,
- stan środków obrotowych na początek i na koniec roku.
3. Materiały o których mowa w ust.1 powinny zawierać objaśnienie i uzasadnienie przyjętych kwot.
§ 3
Na podstawie otrzymanych materiałów planistycznych, wniosków, obliczonej szacunkowo kwoty dochodów własnych gminy jak również informacji o planowanej dotacji i subwencji z budżetu państwa - Skarbnik Gminy opracowuje do projektu budżetu zbiorcze zestawienie dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów gminy, a także przychodów i wydatków zakładów budżetowych, gospodarstw pomocniczych, dochodów własnych jednostek budżetowych, funduszy celowych oraz dotacji dla instytucji kultury.
§ 4
1. Na podstawie przedłożonych przez Skarbnika materiałów Wójt Gminy opracowuje:
- projekt uchwały budżetowej wraz z załącznikami,
- objaśnienia do projektu uchwały
- informacje o stanie mienia komunalnego.
2. Opracowany projekt budżetu wraz z informacją o stanie mienia komunalnego i objaśnieniami Wójt Gminy przekazuje:
- Radzie Gminy
- Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Białymstoku celem zaopiniowania.
§ 5
I. Projekt uchwały budżetowej obejmuje:
- zestawienie tabelaryczne dochodów w podziale na dochody własne, dotacje celowe i subwencje według działów, rozdziałów i paragrafów klasyfikacji budżetowej,
- zestawienie tabelaryczne wydatków budżetu gminy w podziale na działy, rozdziały i paragrafy klasyfikacji budżetowej,
- dochody i wydatki związane z realizacja zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych ustawami,
- plan przychodów i rozchodów,
- limity wydatków na wieloletnie programy inwestycyjne,
- wykaz zadań inwestycyjnych realizowanych w roku planowym i środków na ich realizację,
- plan dochodów własnych jednostek budżetowych,
- przychody i wydatki zakładów budżetowych i kwoty dotacji przyznanych z budżetu
- wykaz dotacji dla gminnych instytucji kultury,
- wykaz dotacji na cele publiczne związane z realizacja zadań gminy dla podmiotów nie zaliczonych do sektora finansów publicznych i nie działających w celu osiągnięcia zysku.
- plan przychodów i wydatków funduszy celowych
- dochody i wydatki związane z realizacją zadań wspólnych realizowanych w drodze umów i porozumień między jednostkami samorządu terytorialnego,
- dochody z tytułu wydawania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych i wydatki na realizację zadań określonych w gminnym programie profilaktyki i rozwiązywania programów alkoholowych oraz gminnym programie przeciwdziałania narkomanii
- prognoza kwoty długu
- upoważnienie dla Wójta Gminy do zaciągnięcia długu, spłat zobowiązań gminy oraz limit do samodzielnego zaciągania zobowiązań.
II. Projekt uchwały budżetowej może również określać:
- postanowienia w sprawie zaciągania kredytów i pożyczek oraz emisji papierów wartościowych na pokrycie występującego w ciągu roku budżetowego deficytu budżetu gminy,
- rezerwę ogólną i rezerwy celowe,
- upoważnienie dla Wójta Gminy do dokonywania zmian w planie wydatków,
- inne postanowienia dotyczące wykonywania budżetu.
§ 6
Informacja o stanie mienia komunalnego winna zawierać:
1) dane dotyczące przysługujących gminie praw własności,
2) dane dotyczące innych niż własność praw majątkowych, w tym w szczególności o ograniczonych prawach rzeczowych, użytkowaniu wieczystym, wierzytelnościach, udziałach w spółkach, akcjach oraz o posiadaniu,
3) dane o zmianach w stanie mienia komunalnego w zakresie określonym w pkt. 1 i 2, od dnia złożenia poprzedniej informacji,
4) dane o dochodach uzyskanych z tytułu wykonywania prawa własności i innych praw majątkowych oraz wykonywania posiadania,
5) inne dane i informacje o zdarzeniach mających wpływ na stan mienia komunalnego.
§ 7
1. Przewodniczący Rady Gminy niezwłocznie przekazuje projekt uchwały budżetowej wraz z materiałami informacyjnymi do zaopiniowania stałym Komisjom Rady Gminy,
2. Komisje Rady Gminy w terminie 14 dni od otrzymania materiałów odbywają posiedzenia, na których formułują na piśmie swoje opinie o projekcie uchwały budżetowej.
3. Komisja proponująca wprowadzenie nowego wydatku lub zwiększenie przewidzianego w projekcie uchwały budżetowej zobowiązana jest wskazać źródło jego sfinansowania.
4. Opinie Komisji przedstawiane są komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego, która w terminie nie dłuższym niż 7 dni od daty ich otrzymania formułuje ostateczną opinię i przedkłada ją Wójtowi Gminy.
§ 8
1. Wójt Gminy po zapoznaniu się z opinią Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego w terminie 7 dni przedkłada Radzie Gminy skorygowany projekt budżetu.
2. Nie uwzględnione w projekcie budżetu wnioski oraz wprowadzone autopoprawki Wójta Gminy wymagają uzasadnienia.
§ 9
Porządek sesji budżetowej powinien zawierać:
1) przedstawienie projektu uchwały budżetowej wraz z uzasadnieniem Wójta Gminy,
2) przedstawienie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej,
3) przedstawienie opinii Komisji stałych, Rady Gminy i wnioski radnych
4) przedstawienie stanowiska Wójta Gminy w sprawie opinii i wniosków Komisji,
5) dyskusję,
6) głosowanie nad projektem uchwały budżetowej zgłoszonej przez Wójta Gminy.
§ 10
Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.
§ 11
Traci moc uchwała Rady Gminy w Mielniku Nr XVI/78/2000 z dnia 31 października2000r. w sprawie procedury uchwalenia budżetu oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu.
§ 12
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący Rady Gminy
Mieczysław Jaroszuk
Metryka strony