Zwolnienia i ulgi w podatku rolnym
Tytuł sprawy
Zwolnienia i ulgi w podatku rolnym.
Wydział/jednostka prowadząca
Referat Finansowy
Opis sprawy i wymagane dokumenty
Ulga z tytułu nabycia gruntów
Zwolnione z podatku rolnego są grunty przeznaczone na utworzenie nowego gospodarstwa rolnego lub powiększenie już istniejącego do powierzchni nieprzekraczającej 100 ha:
- będące przedmiotem prawa własności lub prawa użytkowania wieczystego, nabyte w drodze umowy sprzedaży,
- będące przedmiotem umowy o oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste,
- wchodzące w skład Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa, objęte w trwałe zagospodarowanie.
- Ulgę stosuje się na podstawie decyzji wydanej na wniosek podatnika.
- Okres zwolnienia, o którym mowa, wynosi 5 lat, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zawarto umowę sprzedaży gruntów lub prawa wieczystego użytkowania, ustanowiono prawo wieczystego użytkowania gruntów lub objęto grunty w trwałe zagospodarowanie w drodze umowy.
- Jeżeli podatnik nabywa lub obejmuje grunty o powierzchni mniejszej niż 100 ha, zwolnienie, o którym mowa, dotyczy gruntów kolejno nabywanych lub obejmowanych w trwałe zagospodarowanie do powierzchni łącznie nieprzekraczającej 100 ha.
- W razie nabycia gruntów od indywidualnych właścicieli gospodarstw rolnych, nie stosuje się zwolnienia, jeżeli nabywca jest małżonkiem, krewnym w linii prostej lub jego małżonkiem, pasierbem, zięciem lub synową sprzedawcy gruntów.
- Po upływie okresu zwolnienia, stosuje się ulgę w podatku rolnym, polegającą na obniżeniu podatku w pierwszym roku o 75% i w drugim roku o 50%.
- Zwolnienia i ulgi z tytułu nabycia gruntów z Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa w drodze umowy sprzedaży nie stosuje się, jeżeli przedmiotem nabycia są grunty objęte uprzednio przez nabywcę w trwałe zagospodarowanie.
- Za trwałe zagospodarowanie, uważa się objęcie gruntów w dzierżawę lub użytkowanie na okres nie krótszy niż 10 lat.
Dokumenty od wnioskodawcy:
- Wniosek wnioskodawcy (do pobrania na dole strony w sekcji)
- Odpis aktu notarialnego – umowy sprzedaży.
- Zaświadczenia (lub oświadczenie) o otrzymanej pomocy de minimis w rolnictwie na przestrzeni trzech lat podatkowych (albo oświadczenie o nieotrzymaniu takiej pomocy).
- Formularz informacji przedstawianych przez wnioskodawcę o innej pomocy publicznej na ten sam zakup gruntów – według wzoru określonego w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2010 r. w sprawie informacji składanych przez podmioty ubiegające się o pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie (Dz. U. z 2010 r. Nr 121, poz. 810).
- W przypadku działania przez przedstawiciela – pełnomocnictwo do reprezentowania wnioskodawcy.
Ulga inwestycyjna
Podatnikom podatku rolnego przysługuje ulga inwestycyjna z tytułu wydatków poniesionych na:
- budowę lub modernizację budynków inwentarskich służących do chowu, hodowli i utrzymywania zwierząt gospodarskich oraz obiektów służących ochronie środowiska,
- zakup i zainstalowanie:
- deszczowni,
- urządzeń melioracyjnych i urządzeń zaopatrzenia gospodarstwa w wodę,
- urządzeń do wykorzystywania na cele produkcyjne naturalnych źródeł energii (wiatru, biogazu, słońca, spadku wód).
- Ulga inwestycyjna przyznawana jest po zakończeniu inwestycji i polega na odliczeniu od należnego podatku rolnego od gruntów położonych na terenie gminy, w której została dokonana inwestycja - w wysokości 25% udokumentowanych rachunkami nakładów inwestycyjnych.
- Ulga z tytułu tej samej inwestycji nie może być stosowana dłużej niż przez 15 lat.
- Kwota ulgi inwestycyjnej jest odliczana z urzędu w decyzji ustalającej wysokość zobowiązania podatkowego.
- Podatnicy obowiązani do składania deklaracji na podatek rolny odliczają, określoną w decyzji w sprawie ulgi inwestycyjnej, kwotę przyznanej ulgi od należnego podatku rolnego.
- Podatnik traci prawo do odliczenia od podatku rolnego nie wykorzystanej kwoty ulgi inwestycyjnej w przypadku sprzedaży obiektów i urządzeń, od których przyznana została ta ulga, lub przeznaczenia ich na inne cele.
- Od 1 stycznia 2009r. ulga inwestycyjna nie przysługuje, jeżeli wydatki, o których mowa w art. 13 ust. 1 ustawy o podatku rolnym zostały sfinansowane w całości lub części z udziałem środków publicznych .
Dokumenty od wnioskodawcy:
- Wniosek o udzielenie ulgi wraz z informacją o otrzymanej pomocy publicznej – według wzoru określonego w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc inną niż pomoc de minimis lub pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie (Dz. U. z 2010 r. Nr 53, poz. 312).
- Do wniosku o przyznanie ulgi, o której mowa, należy dołączyć zestawienie poniesionych wydatków inwestycyjnych wraz z rachunkami lub ich uwierzytelnionymi odpisami, stwierdzającymi wysokość tych wydatków.
- W przypadku działania przez przedstawiciela – pełnomocnictwo do reprezentowania wnioskodawcy.
W przypadku braku wymaganych dokumentów wnioskodawca może zostać wezwany do ich uzupełnienia.
W toku postępowania wyjaśniającego przeprowadzany jest dowód z oględzin.
Miejsce złożenia dokumentów
Urząd Gminy Mielnik, ul. Piaskowa 38, 17-307 Mielnik, tel. (0-85) 65 65 870, www.mielnik.eu, Referat Finansowy, pokój nr 23
Opłaty
Brak.
Termin i sposób załatwienia
1 miesiąc, a w sprawach szczególnie skomplikowanych nie później niż w ciągu 2 miesięcy, od dnia złożenia wniosku.
Efekty realizacji sprawy dla wnioskodawcy
Postępowanie kończy się wydaniem decyzji lub postanowieniem o odmowie wszczęcia postępowania.
Podstawa prawna
- Art. 12, art. 13, art. 13d ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym ( t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 333 ze zm.)
- Art. 207 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.)
- Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2023 r., poz. 2111 ze zm.)
Tryb odwoławczy
Od decyzji służy stronie odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Białymstoku za pośrednictwem Wójta Gminy Mielnik w terminie 14 dni od otrzymania decyzji.
Inne informacje
Powyższe ulgi stanowią pomoc publiczną na realizację inwestycji w gospodarstwach rolnych i powinny być realizowane do wysokości określonych w art. 4 rozporządzenia (WE) nr 1857/2006.
Zwolnienia i ulgi udzielone na wniosek podatnika stosuje się od pierwszego dnia następującego po miesiącu w którym złożono wniosek.
Metryka strony