Zwolnienia i ulgi w podatku rolnym

Tytuł sprawy

Zwolnienia i ulgi w podatku rolnym.

Wydział/jednostka prowadząca

Referat Finansowy

Opis sprawy i wymagane dokumenty

Ulga z tytułu nabycia gruntów

Zwolnione z podatku rolnego są grunty przeznaczone na utworzenie nowego gospodarstwa rolnego lub powiększenie już istniejącego do powierzchni nieprzekraczającej 100 ha:

  1. będące przedmiotem prawa własności lub prawa użytkowania wieczystego, nabyte w drodze umowy sprzedaży,
  2. będące przedmiotem umowy o oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste,
  3. wchodzące w skład Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa, objęte w trwałe zagospodarowanie.
  • Ulgę stosuje się na podstawie decyzji wydanej na wniosek podatnika.
  • Okres zwolnienia, o którym mowa, wynosi 5 lat, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zawarto umowę sprzedaży gruntów lub prawa wieczystego użytkowania, ustanowiono prawo wieczystego użytkowania gruntów lub objęto grunty w trwałe zagospodarowanie w drodze umowy.
  • Jeżeli podatnik nabywa lub obejmuje grunty o powierzchni mniejszej niż 100 ha, zwolnienie, o którym mowa, dotyczy gruntów kolejno nabywanych lub obejmowanych w trwałe zagospodarowanie do powierzchni łącznie nieprzekraczającej 100 ha.
  • W razie nabycia gruntów od indywidualnych właścicieli gospodarstw rolnych, nie stosuje się zwolnienia, jeżeli nabywca jest małżonkiem, krewnym w linii prostej lub jego małżonkiem, pasierbem, zięciem lub synową sprzedawcy gruntów.
  • Po upływie okresu zwolnienia, stosuje się ulgę w podatku rolnym, polegającą na obniżeniu podatku w pierwszym roku o 75% i w drugim roku o 50%.
  • Zwolnienia i ulgi z tytułu nabycia gruntów z Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa w drodze umowy sprzedaży nie stosuje się, jeżeli przedmiotem nabycia są grunty objęte uprzednio przez nabywcę w trwałe zagospodarowanie.
  • Za trwałe zagospodarowanie, uważa się objęcie gruntów w dzierżawę lub użytkowanie na okres nie krótszy niż 10 lat.

Dokumenty od wnioskodawcy:

  1. Wniosek wnioskodawcy (do pobrania na dole strony w sekcji)
  2. Odpis aktu notarialnego – umowy sprzedaży.
  3. Zaświadczenia (lub oświadczenie) o otrzymanej pomocy de minimis w rolnictwie na przestrzeni  trzech lat podatkowych (albo oświadczenie o nieotrzymaniu takiej pomocy).
  4. Formularz informacji przedstawianych przez wnioskodawcę o innej pomocy publicznej na ten sam zakup gruntów – według wzoru określonego w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2010 r. w sprawie informacji składanych przez podmioty ubiegające się o pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie (Dz. U. z 2010 r. Nr 121, poz. 810).
  5. W przypadku działania przez przedstawiciela – pełnomocnictwo do reprezentowania wnioskodawcy.

Ulga inwestycyjna

Podatnikom podatku rolnego przysługuje ulga inwestycyjna z tytułu wydatków poniesionych na:

  1. budowę lub modernizację budynków inwentarskich służących do chowu, hodowli i utrzymywania zwierząt gospodarskich oraz obiektów służących ochronie środowiska,
  2. zakup i zainstalowanie:
    1. deszczowni,
    2. urządzeń melioracyjnych i urządzeń zaopatrzenia gospodarstwa w wodę,
    3. urządzeń do wykorzystywania na cele produkcyjne naturalnych źródeł energii (wiatru, biogazu, słońca, spadku wód).
  • Ulga inwestycyjna przyznawana jest po zakończeniu inwestycji i polega na odliczeniu od należnego podatku rolnego od gruntów położonych na terenie gminy, w której została dokonana inwestycja - w wysokości 25% udokumentowanych rachunkami nakładów inwestycyjnych.
  • Ulga z tytułu tej samej inwestycji nie może być stosowana dłużej niż przez 15 lat.
  • Kwota ulgi inwestycyjnej jest odliczana z urzędu w decyzji ustalającej wysokość zobowiązania podatkowego.
  • Podatnicy obowiązani do składania deklaracji na podatek rolny odliczają, określoną w decyzji w sprawie ulgi inwestycyjnej, kwotę przyznanej ulgi od należnego podatku rolnego.
  • Podatnik traci prawo do odliczenia od podatku rolnego nie wykorzystanej kwoty ulgi inwestycyjnej w przypadku sprzedaży obiektów i urządzeń, od których przyznana została ta ulga, lub przeznaczenia ich na inne cele.
  • Od 1 stycznia 2009r. ulga inwestycyjna nie przysługuje, jeżeli wydatki, o których mowa w art. 13 ust. 1 ustawy o podatku rolnym zostały sfinansowane w całości lub części z udziałem środków publicznych .

Dokumenty od wnioskodawcy:

  1. Wniosek o udzielenie ulgi wraz z informacją o otrzymanej pomocy publicznej – według wzoru określonego w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc inną niż pomoc de minimis lub pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie (Dz. U. z 2010 r. Nr 53, poz. 312).
  2. Do wniosku o przyznanie ulgi, o której mowa, należy dołączyć zestawienie poniesionych wydatków inwestycyjnych wraz z rachunkami lub ich uwierzytelnionymi odpisami, stwierdzającymi wysokość tych wydatków.
  3. W przypadku działania przez przedstawiciela – pełnomocnictwo do reprezentowania wnioskodawcy.

W przypadku braku wymaganych dokumentów wnioskodawca może zostać wezwany do ich uzupełnienia.

W toku postępowania wyjaśniającego przeprowadzany jest dowód z oględzin.

Miejsce złożenia dokumentów

Urząd Gminy Mielnik, ul. Piaskowa 38, 17-307 Mielnik, tel. (0-85) 65 65 870, www.mielnik.eu, Referat Finansowy, pokój nr 23

Opłaty

Brak.

Termin i sposób załatwienia

1 miesiąc, a w sprawach szczególnie skomplikowanych nie później niż w ciągu 2 miesięcy, od dnia złożenia wniosku.

Efekty realizacji sprawy dla wnioskodawcy

Postępowanie kończy się wydaniem decyzji lub postanowieniem o odmowie wszczęcia postępowania.

Podstawa prawna

  • Art. 12, art. 13, art. 13d ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym ( t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 333 ze  zm.)
  • Art. 207 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.)
  • Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2023 r., poz. 2111 ze zm.)

Tryb odwoławczy

Od decyzji służy stronie odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Białymstoku za pośrednictwem Wójta Gminy Mielnik w terminie 14 dni od otrzymania decyzji.

Inne informacje

Powyższe ulgi stanowią pomoc publiczną na realizację inwestycji w gospodarstwach rolnych i powinny być realizowane do wysokości określonych w art. 4 rozporządzenia (WE) nr 1857/2006.

Zwolnienia i ulgi udzielone na wniosek podatnika stosuje się od pierwszego dnia następującego po miesiącu w którym złożono wniosek.

Metryka strony

Udostępniający: Wójt Gminy Mielnik

Wytwarzający/odpowiadający: Aneta Kasperuk - Referat Finansowy

Data wytworzenia: 2007-02-28

Wprowadzający: Artur Jaworski

Data wprowadzenia: 2007-02-28

Data modyfikacji: 2024-04-18

Opublikował: Artur Jaworski

Data publikacji: 2007-02-28